piątek, 18 października 2013

Samo_się Przyłącz się


Projekt, który wpadł mi w oko na jednym z blogów. Przygotowany został przez autorkę bloga Na Przewijaku, spodobała mi się idea, pomysł i sama mam zamiar uczestniczyć w nim. Chcę się podzielić z Wami wpisem autorki, bo może i Wy się przyłączycie?






Projekt wykiełkował w mojej głowie, kiedy przeglądałam blogi innych mam i trafiłam na akcję Zmysłowe Piątki. Bardzo mi się ten pomysł spodobał, więc pomyślałam, ze super byłoby zorganizować jakiś kreatywny projekt dla tych najmłodszych dzieci. Mamy poznają wiele fantastycznych zabaw, które nie dość, że umilą wspólny czas z maluszkami, to jeszcze te maluszki rozwijają i stymulują. 

Projekt SAMO_SIĘ ma na celu rozwój i kształtowanie dzieci poprzez kreatywną zabawę z rodzicami. Nie sztuką bowiem jest włączyć dziecku zabawkę na baterię, sztuką jest dać dziecku możliwość nauczenia się czegoś pożytecznego, co zaprocentuje w przyszłości. Dzieci, u których rozwija się zmysły od najmłodszych lat są inteligentniejsze i szybciej się uczą.
Akcja jest motorem, który zręcznie wprowadzi rodziców w świat swoich pociech. Nie każdy rodzic wie, jak wygląda świat z perspektywy niemowlaka. A dla niego każde dotknięcie, spojrzenie i odgłos są czymś nowym, ciekawym i interesującym. I to jest nasz punkt zaczepienia w projekcie.
Zostawiamy mamom szerokie spektrum działania, tematy poszczególnych zadań są bardzo rozległe i liczymy na inwencję twórczą i kreatywność. Wiadomo, z najmłodszymi dziećmi nie zdziała się zbyt wiele, ale tym bardziej jestem ciekawa wyników projektu.
Zapraszamy wszystkie mamy z dziećmi poniżej pierwszego roku życia do wzięcia udziału w projekcie.

Rozwój przez zabawę. Projekt „Samosie”. Akcja rusza z dniem 4 listopada i będzie trwać przez kolejne 10 tygodni, do 12 stycznia. 

Projekt ma 10 etapów, każdy etap trwa tydzień, zaczynając od poniedziałku, 4 listopada. Podczas całego tygodnia lub wybranego dnia w tym tygodniu bawimy się z dzieckiem podług luźnych przemyśleń na dany temat. I tak w pierwszym tygodniu bawimy się uwzględniając temat: Zabawa z mamą i tatą (0-6msc), Wstążka, sznurek, sznurowadło (6-12msc). Wersje zabaw zależą tylko i wyłącznie od Was, drogie Mamy, więc liczę na szeroki wachlarz pomysłów i oryginalności. 

Mamy trzy kategorie wiekowe z tego względu, że pierwszy rok malucha jest najbardziej instensywny, jeśli chodzi o rozwój psychiczny i fizyczny:
  1. 0-3 miesięcy – Poznaję świat wokoło.
  2. 3-6 miesięcy – Rosnę i coraz więcej potrafię.
  3. 6-12 miesięcy – Uczę się samodzielności.
Etapy projektu, tygodniami: 
Dla pierwszych dwóch grup wiekowych:
1. Zabawa z mamą i tatą. 4.11-10.11
2. 
Pamiątka z dzieciństwa- robimy pudełko skarbów, album ze zdjęciami, odbijamy nóżki, raczki itp 11.11-17.11
3. 
Niemowlak nie lubi..., niemowlak uwielbia...18.11-24.11
4. 
Minki chłopczyka i dziewczynki (kolaż zdjęć z minkami z tygodnia)25.11-01.12
5. Ulubiona książeczka, czyli czytamy dzieciom.02.12-08.12
6. Nowa umiejętność w tym tygodniu. 09.12-15.12.
7.W tym tygodniu zachwycam się nad..., a nie przepadam za...?16.12-22.12
8. Na macie, kocu, łóżku - harce brzuszkowe i nie tylko...23.12-29.12

9. Zabawka handmade zrobiona przez rodzica.30.12-05.01
10. Poznajemy różnorodne faktury.06.01-12.01

Dla dzieci powyżej szóstego miesiąca:
1. Wstążka, sznurek, sznurowadło. 4.11-10.11
2. Za rączkę, za nóżkę.11.11-17.11
3.Papuguję wszystkich wkoło. 18.11-24.11
4. Skrzynia skarbów.25.11-01.12
5. Pokaż, Kotku, co jest w środku.02.12-08.12
6. Dla przyszłych inteligentów w okularach.09.12-15.12.
7. A piłka się toczy.16.12-22.12
8. Zmieniamy perspektywę.23.12-29.12
9. Zbudowałem i zburzyłem.30.12-05.01
10. Tematycznie w koszyczku.06.01-12.01

Do wykorzystania w akcji i nie tylko. GRY I ZABAWY - PODZIELONE NA WIEK DZIECKA:  ( typowe i nietypowe zabawy i gry, które stymulują niemowlaka)
  1. kategoria – od narodzin do trzeciego miesiąca.
(Zabawa w gruncie rzeczy równie dla rodziców/starszych dzieci, jak i samych głównych bohaterów. Starajmy się jak najwięcej „zabawek”/atrybutów stworzyć sami. Wtedy większa satysfakcja, jeśli zabawa „się przyjmie”)

a) czytamy, czytamy, czytamy – od pierwszego dnia Maluszka czytamy. Najlepiej rymowane wierszyki, które stymulują poczucie rytmu i tempa, co korzystnie wpływa na umiejętność czytania i pisania. Twórzmy własne wierszyki, czytajmy ulubionych autorów bajek (Brzechwa, Tuwim, itp.).

b) czarno-białe obrazki. Najmłodsze dzieci najlepiej widzą kontrasty, pokazujmy zatem dzieciom obrazki czarno-białe, to na nich skupią najlepiej wzrok. Ta zabawa stymuluje zmysł wzroku, a im starsze dziecko, tym obrazek powinien zawierać więcej elementów. Możemy sami stworzyć cudowne obrazki, kupując biały i czarny blok techniczny.

c) brzuszek – kładziemy na brzuszku – możliwie jak najczęściej. Dzięki temu niemowlak szybciej się rozwija.

d) masaż łączony z nazywaniem poszczególnych części ciała, delikatnym dmuchaniem i łaskotaniem. Dziecko dzięki temu lepiej poznaje własne ciało.

e) atrakcyjna zabawka zawieszona nad główką dziecka, również do zrobienia samemu. Zachęca to do wyciągania rączek do góry i skupieniu wzroku na jednym punkcie. Ćwiczy koncentrację i porównywanie.

f) poznajemy różnorodne faktury – podawajmy niemowlakowi do rączki różne materiały, chropowate, śliskie, gładkie itp., które stymulują zmysł dotyku. Stwórzmy coś sami z różnych niepotrzebnych rzeczy.

g) rozmawiamy, czytamy i śpiewamy. Im częściej będziemy to robić, tym bogatszy będzie dziecięcy słownik. Kiedy malec nas słucha, gimnastykuje wyobraźnię. Ćwiczy kojarzenie. Przede wszystkim wykorzystujmy codzienne zabiegi pielęgnacyjne, żeby pouśmiechać się do dziecka i „porozmawiać”. I koniecznie śpiewamy. Nawet, jeśli uważamy, że nie umiemy. Dziecko oswaja się z rymami i rytmem. Uczy się zapamiętywania i rozwija talent muzyczny.

  1. kategoria – od trzech do sześciu miesięcy.

a) „koci-koci łapci” i „ważyła sroczka” - bawimy się rączkami.

b) zabawy kąpielowe – wrzucamy do wanienki np. gumową kaczuszkę, chlapiemy rączkami i nóżkami.

c) zabawa „a kuku” - stymulujemy przewidywanie, w którym to miejscu pojawi się mama.

d) naśladujemy wszystkich wkoło – miny mamy, dźwięki wydawane przez tatę, uśmiechamy się do dzidziusia w lusterku.

e) patataj, patataj. Balansowanie na nodze mamy lub taty uczy harmonizowania własnych ruchów i stymuluje rozwój całego układu nerwowego.

f) przewracamy się na boczki - By zachęcać dziecko do przewracania się na boki, można delikatnie je turlać np. podczas przewijania (lepszy sposób niż podnoszenie pupy do góry).

g) rozmawiamy, czytamy i śpiewamy. Im częściej będziemy to robić, tym bogatszy będzie dziecięcy słownik. Kiedy malec nas słucha, gimnastykuje wyobraźnię. Ćwiczy kojarzenie. Przede wszystkim wykorzystujmy codzienne zabiegi pielęgnacyjne, żeby pouśmiechać się do dziecka i „porozmawiać”. I koniecznie śpiewamy. Nawet, jeśli uważamy, że nie umiemy. Dziecko oswaja się z rymami i rytmem. Uczy się zapamiętywania i rozwija talent muzyczny.

  1. kategoria – sześć miesięcy wzwyż.
1. Dotyk:

a) tworzymy pudełko ze skarbami – a w środku różne przedmioty, błyszczące miękkie, twarde itp. Mogą to być przedmioty codziennego użytku (np. łyżeczka, ubijaczka do piany, plastikowa butelka, wstążki), jednak taka zabawa musi odbywać się pod kontrolą, bo dziecko będzie wszystko brało do ust.

b) wyjmowanie i wkładanie przedmiotów z pojemników: klocka z pudełka, skarpetki z kubeczka. Dziecko będzie zafascynowane wyciąganiem przedmiotów z kartonu, w którym rodzic zrobi niewielki otwór i przez który wysunie kawałek apaszki lub wstążki.

c) zabawka z wstążkami – rozwijamy zmysł dotyku poprzez stworzenie zabawki ze sznurkami, wstążeczkami, nitkami. Dla wielu dzieci będzie to ulubiona zabawka.

d) Koszyk ze skarbami - tworzymy dziecku koszyczek z rzeczami tematycznymi, dobieranie przedmiotów dowolne, np. jednokolorowe, ten sam kształt, kolor itp.

2. Wzrok:

a) zabawa w wannie - niemowlak uwielbia obserwować jak w wodzie zachowują się różne przedmioty, a zakręcona i pusta butelka „wyskakująca” spod wody wywołuje ataki śmiechu.

b) zabawy w naśladowanie - bijemy brawo, robimy „pa, pa”, pokazujemy „taki duży”. Pokazujemy też inne gesty podczas zabawy: stukamy łyżeczką w stół, uderzamy o siebie pokrywkami.

c) wskazujemy palcem -Warto ćwiczyć z dzieckiem ten gest (może być przesadny) i wskazywać przedmioty, dotykając je. To pomoże w komunikacji i uczy koncentracji wzroku i uwagi.

d) opowiadamy obrazki w książeczkach - w tym wieku dziecko jeszcze mało interesuje się tekstem, zwłaszcza dłuższym, ale chętnie ogląda obrazki. Opowiadanie o nich jest dla niego dużo ciekawsze niż czytanie, rodzic powinien więcej uwagi poświęcić temu, co ciekawi dziecko.

3. Smak:

a) BLW - poznajemy różne smaki, nazywamy je. Warto przymknąć oko na zasady zachowania się przy stole i pozwolić jeść dziecku palcami (BLW). W ten sposób ćwiczy również koordynację ruchową (musi trafić rączką do buzi), zmysł dotyku (dotyka jedzenie), ale przede wszystkim: rozsmarowuje jedzenie wokół ust, a tam znajdują się u dziecka kubki smakowe…

b) różnice – niech niemowlak zobaczy jak bardzo różni się mąka od kaszy lub że cukier i sól, choć wyglądają tak samo, smakują zupełnie inaczej.

4. Słuch:

a) zabawy naśladowane - bijemy brawo, robimy „pa, pa”, pokazujemy „taki duży”. Pokazujemy też inne gesty podczas zabawy: stukamy łyżeczką w stół, uderzamy o siebie pokrywkami.

b) opowiadamy obrazki w książeczkach - w tym wieku dziecko jeszcze mało interesuje się tekstem, zwłaszcza dłuższym, ale chętnie ogląda obrazki. Opowiadanie o nich jest dla niego dużo ciekawsze niż czytanie, rodzic powinien więcej uwagi poświęcić temu, co ciekawi dziecko.

c) rozmawiamy, czytamy i śpiewamy. Im częściej będziemy to robić, tym bogatszy będzie dziecięcy słownik. Kiedy malec nas słucha, gimnastykuje wyobraźnię. Ćwiczy kojarzenie. Przede wszystkim wykorzystujmy codzienne zabiegi pielęgnacyjne, żeby pouśmiechać się do dziecka i „porozmawiać”. I koniecznie śpiewamy. Nawet, jeśli uważamy, że nie umiemy. Dziecko oswaja się z rymami i rytmem. Uczy się zapamiętywania i rozwija talent muzyczny.

5. Zabawy manualne:

a) podnoszenie nóżki, rączki, „rowerek” pomagają dziecku uświadomić granice ciała i to, że może nad nim panować. Wiedza ta jest niezbędna do aktywnego poznawania świata i rozwoju ruchowego np. raczkowania.

b) nauka raczkowania jest jednym z przełomowych momentów w rozwoju dziecka. Zapewnia mu samodzielność w poznawaniu świata. Warto wspierać wysiłki dziecka, tym bardziej, że ruchy, jakie dziecko wykonuje, raczkując, wspomagają rozwój połączeń nerwowych między półkulami mózgu, co wpływa na szybkość uczenia się. Gdy maluch potrafi już samodzielnie chodzić, warto ćwiczyć z nim wchodzenie po schodach. To, podobnie jak raczkowanie, również angażuje obie strony ciała (jest to ważne szczególnie dla dzieci, które pominęły etap raczkowania!).

c) berek na czworakach. Gdy dziecko zacznie raczkować, róbcie to razem! Goń je i sama przed nim uciekaj. Raczkowanie poprawia współpracę oko–ręka.

d) układamy i burzymy - piramidki i kółka układane jedno na drugim, ale też kubeczki, z których każdy następny jest mniejszy, a które można układać w wieżę – jej burzenie to ulubione zajęcie malucha, który uczy się w ten sposób, że jego działanie powoduje taki efektowny skutek. 

e) toczymy piłeczkę - prowokujemy dziecko do przemieszczania się.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz